مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری در دختران نوجوان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری در دختران نوجوان

مبانی نظری پرخاشگری
پیشینه پرخاشگری
دانلود مبانی نظری پرخاشگری
پیشینه تحقیق پرخاشگری
ادبیات نظری پرخاشگری
فصل دوم پایان نامه پرخاشگری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری
ادبیات و مبانی نظری پرخاشگری

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته روانشناسی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری در دختران نوجوان

 

 

 

 

 

مقدمه

   عقاید بسیاری از عامه مردم با تحقیقات آزمایشگاهی و مشاهده های کنترل شده دختران و پسران همخوانی ندارد. اما پرخاشگری تنها زمینه ای است که در آن تفاوت های جنسیتی مشاهده شده، با عقاید عامه همخوانی دارد. گرین  (1999)، از مشاهدات تحقیقی خود نتیجه می گیرد که پسران بیشتر از دختران دعوا به راه می اندازند؛ انتقام می گیرند و در دعوا از نیروی بدنی استفاده می کنند، اما دختران بیشتر، جدال لفظی می کنند. شارپ  (2000)، در تحقیقی پیدا کرد که پسران، به ویژه هنگامی که با پسران هستند از زمانی که همراه دختران دیگر هستند پرخاشگرند. بعضی از مطالعات دیگر نیز نشان می دهد که ثبات پرخاشگری دخترها در طول زمان کمتر از پسرهاست. چند تحقیق نیز نشان داده است که دخترها و پسرها از این لحاظ تفاوتی ندارند (به نقل از پارک و اسلابی ، 1983). البته کودکان به هنگامی که با وقایع تنش زا مثل جدایی پدر و مادر، یا به دنیا آمدن کودکی جدید روبرو می شوند بیشتر پرخاشگری می کنند، ولی پرخاشگری شدیدی که بیش از چند ماه به طول انجامد غالباً حاکی از تداوم داشتن این الگوی رفتاری است.

 

   شکل، سبک، دفعات تکرار و شدت پاسخ های پرخاشگرانه کودک به میزان وسیعی با یادگیری اجتماعی و تجربیات او بستگی دارد. جامعه به کودک یاد می دهد که چگونه پرخاشگری خود را ظاهر کند. در اکثر جوامع، پسرها بیش از دخترها برای نشان دادن خشونت و پرخاشگری تشویق می شوند. غالباً والدین انتظار دارند که پسرها در زد و خورد با کودکان دیگر پیروز شوند. برای دختران ظرافت و و لطافت در ازای خشونت پسندیده تر تلقی می گردد. از این رو در دوره ی دوم کودکی یعنی 6 تا 12 سالگی پسرها به مراتب خشن تر و ستیزه جوتر از دختران هستند. حملات جسمانی، نزاع و پرخاشگری، دروغگویی، تخریب و جسارت در پسرها به مراتب بیشتر از دخترها مشاهده می شود. هر قدر سن پسر بالاتر برود تفاوت بیشتری در رفتار پرخاشگرانه، در مقام مقایسه با دختر نشان می دهد. میزان و سطح پرخاشگری اطفال میان 3 تا 5 سالگی به حداکثر خود رسیده و سپس ثابت می ماند.

 

 

   پرخاشگرتر بودن پسرها نسبت به دخترها، در اغلب فرهنگ ها و تقریباً در همه سنین و نیز در اغلب حیوانات دیده می شود. پسرها بیش از دخترها پرخاشگری لفظی و بدنی دارند و از سال دوم زندگی این تفاوت ها آشکار می شود. تحقیقات در مورد کودکان نوپای سنین 1 تا 3 سال نشان داده است تفاوت های جنسیتی از لحظه ی بروز آن بعد از 18 ماهگی ظاهر می شود و قبل از آن اثری از پرخاشگری نیست. پسرها مخصوصاً وقتی که به آنها حمله می شود و یا کسی مخل کارهای آنها می شود تلافی می کنند. نتایج تحقیق دیگری در مورد کودکان سنین مدرسه نشان داده است، پسرها فقط اندکی بیش از دخترها مورد حمله قرار می گیرند ولی دو برابر دختران تلافی می کنند. در مورد اثر تفاوت های جنسیتی در پرخاشگری، هم توجیهات فیزیکی و هم توجیهات اجتماعی ارائه شده است. بعضی از نظریه پردازان معتقدند که ثبات تفاوت های جنسیتی که در همه فرهنگ ها و همه حیوانات دیده می شود، از نظر شواهدی علمی مؤثر بودن عوامل بیولوژیکی را اثبات می کند. البته شاید مطالعاتی که رابطه بین هورمون های جنسی و پرخاشگری را می آزماید، نتایج مبهمی را در بر داشته باشد. ممکن است بالقوه بودن پرخاشگری، با آموختن آن در پسر بچه ها علت فیزیولوژیکی داشته باشد، ولی محققان در مشخص کردن اینکه نظام زیست شناختی تا چه حد در این مسئله دخالت دارد چندان موفقیتی نداشته اند.

 

 

   تجربه اجتماعی دخترها و پسرها از لحاظ پرخاشگری کاملاً متفاوت است. پرخاشگری بخشی از قالب رفتاری مردانه است و غالباً از پسرها انتظار رفتار پرخاشگرانه می رود و برای این کار، بطور تلویحی تشویق می شود. برای مثال، پسران یک تا سه ساله در کلاس های پیش از دبستان از طرف بزرگسالان و همسالان بیش از دخترها به خاطر پرخاشگری مورد توجه قرار می گیرند. این توجه گاهی به صورت مثبت مثل لبخند زدن، یا ملحق شدن به بازی کودک و گاهی به طور منفی مثل متوقف کردن کودک، یا سر کودک را با چیز دیگری گرم کردن نشان داده می شود. توجه به رفتار کودک به هر نحوی که باشد بیش از بی توجهی به آن باعث تشویق رفتار می شود. تلویزیون منبع دیگری است که کودکان بخصوص پسرها از طریق آن رفتار پرخاشگرانه را می آموزند (عسگری و همکاران، 1389).

 

 

 

فهرست مطالب

2-23- تعریف پرخاشگری 7

2-24- نشانه های پرخاشگری 8

2-25- انواع رفتارهای پرخاشگرانه 8

2-26- انواع پرخاشگری از لحاظ تعداد افراد 14

2-27- نظریه های پرخاشگری 15

2-28- عوامل مؤثر در بروز پرخاشگری 19

2-29- عوامل تشدید کننده پرخاشگری 31

2-30- اصول پیشگیری از رفتارهای پرخاشگرانه 32

2-31- شیوه هایی برای کنترل پرخاشگری 33

2-32- روش های برخورد با جریان پرخاشگری 37

2-33- تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده پیرامون موضوع تحقیق 43

      منابع و مأخذ 52

منابع فارسی 53

منابع انگلیسی 60

 

 

  • ارزیابی مستندات حجاب

    ارزیابی مستندات حجاب ارزیابی مستندات حجاب بررسی مستندات حجاب دانلود تحقیق مستندات حجاب تفسیر آیه حجاب حجاب در قرآن حجاب در روایات اهمیت حجاب در نظر حضرت فاطمه حجاب با رویکرد عقلایی و علمی رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق…

  • بررسی امکان بکارگیری سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در صنایع آلومینیوم

    بررسی امکان بکارگیری سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در صنایع آلومینیوم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت وضعیت هزینه یابی موجود در صنایع استقرار هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در صنایع پیاده سازی هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در صنایع امکان‌سنجی طراحی هزینه‌یابی…

  • پرسشنامه ارزیابی عملکرد بیمه بر مبنای مولفه های نتایج مدل EFQM

    پرسشنامه ارزیابی عملکرد بیمه بر مبنای مولفه های نتایج مدل EFQM پرسشنامه ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمه پرسشنامه شاخص های ارزیابی عملکرد بیمه پرسشنامه ارزیابی عملکرد بیمه ایران و پاسارگاد پرسشنامه معیارهای ارزیابی عملکرد شرکت بیمه پرسشنامه ارزیابی عملکرد نمایندگان بیمه با الگوی تعالی EFQM پرسشنامه ارزیابی عملکرد…

  • خوشه بندی فازی (Fuzzy Clustering)

    خوشه بندی فازی (Fuzzy Clustering) کلاسترینگ خوشه بندی کلاسترینگ فازی خوشه بندی فازی هدف از خوشه بندی الگوریتمهای خوشه بندی دانلود مقاله خوشه بندی فازی دانلود مقالات رشته هوش مصنوعی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته هوش مصنوعی با…

  • امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس

    امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس استقرار مدیریت دانش امکان سنجی استقرار مدیریت دانش هدف از پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان مراحل پیاده سازی سیستم مدیریت دانش امکان سنجی استقرار…

  • عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران و ترکیه

    عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران و ترکیه بزهکاری اطفال در حقوق ایران عوامل بزهکاری اطفال کار تحقیقی بزهکاری اطفال پایان نامه بزهکاری اطفال بزهکاری اطفال در حقوق ترکیه پایان نامه در مورد بزهکاری اطفال عوامل بزهکاری اطفال و…

  • مفاد و موارد کاربردی حق تعیین سرنوشت، جدایی طلبی و ابعاد حقوقی آن در حقوق بین الملل

    مفاد و موارد کاربردی حق تعیین سرنوشت، جدایی طلبی و ابعاد حقوقی آن در حقوق بین الملل جدائی یک جانبه حق تعیین سرنوشت داخلی و خارجی جدائی چاره ساز حق تعیین سرنوشت و تجزیه طلبی مفاد و موارد کاربردی حق…

  • تحلیل و ارزیابی اکتشافی معادن برای شناسایی گروناتیت با تاکید بر ماده معدنی گارنت از نوع آندرادیت

    تحلیل و ارزیابی اکتشافی معادن برای شناسایی گروناتیت با تاکید بر ماده معدنی گارنت از نوع آندرادیت انواع گرونا در ایران كانی گارنت یا گرونا بررسیهای اکتشافی معادن کانی ماده معدنی گارنت از نوع آندرادیت ارزیابی ذخیره و خلوص گارنت…

  • بررسی فرآیند ارزیابی عملکرد در دانشکده ها و ارائه راهکارهایی جهت بهسازی نیروی انسانی

    بررسی فرآیند ارزیابی عملکرد در دانشکده ها و ارائه راهکارهایی جهت بهسازی نیروی انسانی فرآیند ارزیابی عملکرد بهسازی نیروی انسانی ارزیابی عملکرد کارکنان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی دانلود پایان نامه مدیریت منابع انسانی ارزیابی عملکرد کارکنان در سازمان ارزیابی…

  • نمونه سوالات ارشد حسابداری ویژه دانشگاه آزاد

    نمونه سوالات ارشد حسابداری ویژه دانشگاه آزاد نمونه سوالات ارشد حسابداری ویژه دانشگاه آزاد رفتن به سایت اصلی نمونه سوالات ارشد حسابداری ویژه دانشگاه آزاد   بررسی موارد خاص در حسابداری – دكتر محسن حمیدیان –   تحلیل آماری –…