علل شکلگیری مطالبات معوق بانک صادرات و ارائه الگو برای وصول آن

علل شکلگیری مطالبات معوق بانک صادرات و ارائه الگو برای وصول آن

مطالبات بانکی چیست
راهکارهای وصول مطالبات
عوامل موثر در وصول موفق مطالبات بانکی
وصول مطالبات چیست
وصول مطالبات بانک صادرات
راهکارهایی برای بهبود وصول مطالبات
شناسایی عوامل مطالبات معوق بانکی
راه حلهای وصول مطالبات در ایران و جهان
دانلود پروژه مطالبات معوق

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته اقتصاد

علل شکلگیری مطالبات معوق بانک صادرات و ارائه الگو برای وصول آن

 

 

 مقدمه 

در سراسر جهان، صنعت بانکداری یکی ارکان بسیار مهم اقتصاد هر کشور به شمار می رود و به دلیل ارائه خدمات متنوع مالی و اعتباری، نقش تعیین کننده ای را درتوسعه و رشد اقتصادی کشورها ایفا میکند و می توان از آن به عنوان نیروی محرکه، شتاب دهنده، متعادل کننده و سامان بخش اقتصاد یاد کرد.  نگاهی به تاریخچه بانک موید این است که این نهادها علاوه بر نقش پول، در داد و ستدهای درونی و برونی مسئولیت مبادلات مالی و پولی را به عهده داشته و از بدو تاسیس و شکل گیری هم امین مردم و هم آسان کننده مبادلات پولی بوده و تاثیر بسزایی در اقتصاد داشته اند؛ بنابراین توسعه و بهبود فعالیتهای بانکی بویژه اعطای تسهیلات به همراه نظامی کارآمد، نقش عمده ای در توسعه و پیشرفت اقتصاد و صنعت بانکداری کشور خواهد داشت. تسهیلات اعطایی، از زمره مهمترین و با ارزش ترین دارایی های بانک محسوب می شوند و بخش عمدهای از درآمد بانکها می تواند از طریق اعطای تسهیلات به وقوع بپیوندد اما گردش پول و سرمایه در جامعه، نهاد مالی را در معرض انواع ریسکها قرار می دهد، تنوع این ریسک ها و گاهی شدت آنها به حدی است که اگر نهاد مالی نتواند آنها را به نحو صحیح کنترل و مدیریت کند رو به نابودی و حتی ورشکستگی خواهد رفت.

بنابراین با توجه به افزایش تقاضای تسهیلات و ریسک موجود در این گونه فعالیتها، اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات و ارائه الگویی مناسب برای نحوه پرداخت تسهیلات یکی از اساسی ترین اصول مدیریت اعتباری در بانک ها و موسسات مالی بشمار می رود، به طوریکه استفاده از ابزارهای مدیریت اعتباری بالاخص اعتبارسنجی، به بانکها این امکان را می دهد تا با اطمینان خاطر بیشتری در خصوص اعطای تسهیلات تصمیم گیری کنند.

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

مطالبات بانکی

وصول مطالبات بانکی

راهکارهای بهبود وصول مطالبات

وصول مطالبات بانک صادرات

 

 

 

 

فهرست  مطالب

1-1 مقدمه 3

1-2 بیان مسئله 4

1-3 ضرورت تحقیق 7

1 10

2-1 مقدمه 10

2-2 بانک و بانکداری 11

2-4 سیر تحولات نظام بانکی در ایران 13

2-5 ملی شدن بانک ها 13

2-6 تاریخچه بانک صادرات ایران 14

2-6-1 شروع کار اولین شعبه 15

2-6-3 انتخاب شعار مردمی و گسترش شعب 16

2-6-4 خصوصی شدن دوباره بانک 17

2-7 تخصیص منابع 18

2-7-1 قرارداد قرض الحسنه 18

2-7-2 قراردادهای مبادله ای 19

1-2-7-2فروش اقساطی 19

2-7-2-2 اجاره به شرط تملیک 22

شرایط و مقررات تسهیلات اجاره به شرط تملیك 22

2-7-2-3  سلف 23

شرایط و مقررات اعطای تسهیلات 23

2-7-2-4 جعاله 24

5-2-7-2خرید دین 25

ارکان قرارداد خرید دین 25

2-7-3 قراردادهای مشارکتی 26

2-7-3-1  مشارکت مدنی 26

2-7-3-2 مشارکت مدنی بازرگانی 27

2-7-3-3 مشارکت مدنی خدماتی 28

2-7-3-4 بخش صادرات 28

2-7-3-5 مشارکت مدنی مسکن 29

2-7- 3-6 مضاربه 29

2-7-4 سرمایه گذاری مستقیم 30

2-8 مطالبات معوق از منظر مقررات بانک مرکزی: 31

2-9 طبقه بندی دارایی ها: 34

نحوه و زمان انتقال مطالبات هر طبقه به طبقه بعدی در تسهیلات اقساطی 37

ظرفیت مالی و کشش اعتباری 43

2-11 علل شکل گیری مطالبات 45

عوامل درون سازمانی 47

عوامل برون سازمانی 48

2-12 طبقه  بندی بد هی های سیستم بانكی به تفكیك دریافت كنندگان اعتبارات 49

2-13 تحلیل مکانیزم اثرگذاری مطالبات معوقه سیستم بانکی برکل اقتصاد، شبکه بازار پولی کشور و عملکرد نظام بانکی 53

2-13-1 اثر بر کل اقتصاد 53

2-13-2 اثر بر متغیرهای کلان بازار پولی کشور 53

2-13-3  اثر بر عملکرد نظام بانکی 55

2-14 الگوی مناسب جهت وصول مطالبات بانکی 56

2-15 راهکارهای کارشناسان جهت جلوگیری از مطالبات 60

2-16 آثار سوء مطالبات 61

چرخ و فلک مطالباتی 63

مطالبات معوق و مدیریت زمان 63

2-17 مطالبات معوق و خط ورشکستگی بانکها 64

جدول ذیل اشاره مختصری دارد به تحقیق‌های موردی درباره‌ بانکهایی که دچار بحران مالی شده‌اند. 65

مطالبات معوق و مذاکره 66

2-18 ریسک 67

2-19 انواع ریسک 70

2-19-1 ریسک نقدینگی 70

2-19-2 ریسک بازار 72

2-19-3 ریسک نرخ ارز 73

2-19-4ریسک اعتباری 74

2-19-5 ریسک نوسانات نرخ بهره 75

2-19-6 ریسک عملیاتی 77

2-19-7 ریسک حقوقی 78

2-20 مدیریت ریسک اعتباری 78

2-21 پیشینه پژوهش 83

2-21-1 مقدمه 83

2-21-2  پژوهش های خارجی(شناسایی عوامل) 84

2-21-3  پژوهش های داخلی(شناسایی عوامل) 90

2-21-4 پژوهش های سایر کشورها(بیان راهکار) 96

اقدامات كشور چین: 97

اقدامات كشور تایلند: 98

اقدامات كشور كره: 99

اقدامات كشور ژاپن: 99

فهرست منابع فارسی: 101

فهرست منابع لاتین: 104

 

  • پاورپوینت حسابرسی عملیاتی، استانداردها و فرایند کلی آن

    پاورپوینت حسابرسی عملیاتی، استانداردها و فرایند کلی آن پاورپوینت آشنایی با حسابرسی عملیاتی پاورپوینت حسابرسی عملیاتی تحقیق حسابرسی عملیاتی انواع حسابرسي حسابرسي صورتهاي مالي حسابرسي رعايت حسابرسي عملياتي حسابرسي داخلی حسابرسی قانونی حسابرسی عملياتی تعريف حسابرسي عملياتي متقاضيان استفاده از…

  • گزارش کار آموزی رشته مهندسی برق-مخابرات با عنوان سیستم اعلان و اطفاء حریق نیروگاههای گازی

    گزارش کار آموزی رشته مهندسی برق-مخابرات با عنوان سیستم اعلان و اطفاء حریق نیروگاههای گازی روشهای انتقال حرارت نیروگاه های تولید برق سیستم های اطفاء حریق دانلود گزارش کار آموزی رشته مهندسی برقمخابرات با عنوان سیستم اعلان و اطفاء حریق…

  • تحلیل کانونی رابطه بین فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع با بهره وری سازمانی و رضایت شغلی در بیمارستان ها(مورد: بیمارستان امام رضا علیه السلام)

    تحلیل کانونی رابطه بین فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع با بهره وری سازمانی و رضایت شغلی در بیمارستان ها(مورد: بیمارستان امام رضا علیه السلام) رضایت شغلی مدیریت کیفیت جامع بهره وری سازمانی فناوری اطلاعات مقاله در مورد رضایت شغلی…

  • بررسی نظریه های رضایت شغلی و نحوه اندازه گیری آن

    بررسی نظریه های رضایت شغلی و نحوه اندازه گیری آن عوامل موثر بر رضایت شغلی نظریه های رضایت شغلی نظریه های رضایت شغلی کارکنان نظریه های مختلف در مورد رضایت شغلی مدل ها و نظریه های رضایت شغلی عوامل موثر…

  • پاورپوینت تیم و گروه

    پاورپوینت تیم و گروه پاورپوینت تیم و گروه تیم و گروه تحقیق تیم و گروه مقاله تیم و گروه دلایل تشکیل گروه عوامل موثر بر عملکرد گروه ها عواملی که باعث انسجام گروه می شود رفتن به سایت اصلی عنوان:…

  • پروپوزال و طرح تفصیلی ارائه الگو مدیریت کیفیت خدمات ناجا

    پروپوزال و طرح تفصیلی ارائه الگو مدیریت کیفیت خدمات ناجا مدیریت کیفیت جامع مدیریت ارتباط با شهروندان کیفیت خدمات الکترونیک مدیریت کیفیت در سازمانهای دولتی مدیریت کیفیت در سازمانها مدل مناسب کیفیت خدمات ابعاد و مولفه های کیفیت خدمات راهور…

  • نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی آمار

    نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی آمار نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی دبیری نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی آمار نمونه سوالات آزمون استخدامی آموزش و پرورش…

  • مسئولیت مدنی دولت در برابر اتفاقات پیش بینی نشده

    مسئولیت مدنی دولت در برابر اتفاقات پیش بینی نشده مسئولیت مدنی مسئولیت مدنی دولت شخصی بودن مسئولیت قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران آئین نامه قانون تشکیل مدیریت بحران دانلود پایان نامه مسئولیت مدنی دولت مسئولیت مدنی دولت در برابر اتفاقات…

  • پایان نامه کارشناسی رشته علوم اجتماعی با عنوان مشارکت سیاسی زنان

    پایان نامه کارشناسی رشته علوم اجتماعی با عنوان مشارکت سیاسی زنان مشارکت سیاسی زنان در ایران مشارکت سیاسی زنان ایرانی الگوهای رفتار سیاسی زنان دانلود پایان نامه کارشناسی رشته علوم اجتماعی دانلود پایان نامه مشارکت سیاسی زنان رفتن به سایت…

  • پاورپوینت منحنی یادگیری (ویژه ارائه کلاسی درس حسابداری مدیریت )

    پاورپوینت منحنی یادگیری (ویژه ارائه کلاسی درس حسابداری مدیریت ) دانلود پاورپوینت منحنی یادگیری تعریف منحنی یادگیری شرایط لازم جهت اجرای منحنی یادگیری محاسبه منحنی یادگیری کاربردهای منحنی یادگیری محدویت های منحنی یادگیری رفتن به سایت اصلی عنوان: پاورپوینت منحنی…